Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2015

PocketFlatTheatreLab και Σ.Ευσταθίου


PocketFlatTheatreLab και Σ.Ευσταθίου

A) Θεατρικό  Εργαστήρι POCKEtFLAT  της Στέλλας Μαρή
 Στοιχεία  απολογισμού και φιλοσοφίας του

Σχεδιασμός  έτους 2015-2016

Ως ιδρύτρια και  υπεύθυνη του Εργαστήριου POCKEtFLAt, επιθυμώ να δηλώσω και από εδώ, πως το Εργαστήρι αυτό δεν επιθυμεί να λειτουργήσει ανταγωνιστικά, ως υποκατάστατο  κάποιας Δραματικής Σχολής.

Χωρίς τις δεσμεύσεις ενός, προκαθορισμένου από άλλους θεσμούς/φορείς, προγράμματος σπουδών, και βασιζόμενοι έμπρακτα σε «συναντήσεις»/ «συμμαχίες» με συνεργάτες και σπουδαστές που εκπέμπουν στην ίδια συχνότητα, τολμούμε να προτείνουμε συνεχώς διάφορους και διαφορετικούς κύκλους προσεγγίσεων του αχανούς του χώρου του θεάτρου, υποστηρίζοντας με σεμνότητα, πως το σοβαρό της επαγγελματικής επάρκειας και τεχνικής δεν πρέπει να ευνουχίζει  τον συνεχή επαναπροσδιορισμό της σχέσης μας με τη θεατρική πράξη- κάτι που αναπόφευκτα εμπνέει και ωθεί σε έρευνα, πειραματισμό, «ομάδα», και, καταρχήν, προσωπική αφύπνιση. 
 
Είχα κάποτε δηλώσει ,πως, για μένα, το θέατρο είναι μια «ομαδική υπόθεση ατομικών πορειών». Και αυτό, τελικά, υποστηρίζουμε και στην επαφή μας με τους σπουδαστές, οι οποίοι αντιμετωπίζονται γρήγορα και ως  συνεργάτες.




Η αναζήτηση διαδρομών  μέσω θεάτρου, που  ακολουθούν   και τιμούν τελικά διαδρομές αναζήτησης  εαυτού, μάς επέτρεψε να μιλάμε για την ευγενή φιλοδοξία ενός «θεάτρου αφύπνισης»…φιλοδοξία, που οδήγησε στο pocketflat, τόπο συνάντησης, όπου η πρόκληση της  μαθητείας δε σταματά, μαζί και το ζητούμενο της  συνεχούς  μετουσίωσής  της σε δράση.


Και όπως έχουμε σημειώσει στο παρελθόν, ο τόπος που επελέχθη  είναι ένα πρώην διαμέρισμα στην οδό Πατησίων- γιατί θελήσαμε και με αυτόν τον τρόπο να καταδείξουμε, πως  η τέχνη μάς αφορά όλους ως κομμάτι της καθημερινότητάς μας, ως αναπόσπαστο μέρος της ζωής μας, ως modus vivendi.





 

 

 

 


 
 
 
 
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Βρυσάκι, Γυναικείες Φυλακές Ελαιώνα (Θηβών), «Πυξίδα» , vacuum centre of performing arts-Χαλάνδρι, IANOS, Ορίζοντας Γεγονότων, Σύγχρονο Θέατρο, μερικά από τα σημεία, που οι σπουδαστές του pocket μετείχαν -σε σκηνοθεσία και διδασκαλία της γράφουσας -  είτε σε παραγωγές του εργαστηρίου είτε  σε συνεργασία με την Minus [two] (Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Θεάτρου)
 
 
Ναι, μάς ενδιαφέρει μια επαγγελματικών προδιαγραφών κατάρτιση, ναι, τολμάμε άμεσα να εκτεθούμε και να κριθούμε. Και καθώς το θέατρο είναι έργο εν εξελίξει, όπως η ίδια η ζωή μας, η εκπαίδευση συνεχίζεται, μαζί και η δημιουργία  συνθηκών δράσης.
Οι συναντήσεις με  συνεργάτες, εκλεκτές: Έτσι, πέρα από το μάθημα υποκριτικής, σύντομα έγιναν διάφοροι κύκλοι  εκπαίδευσης σε θέματα φωνητικής, αρχαίου δράματος, χοροκίνησης, φλαμένκο κ.α. …συνεργασίες με  χαρακτήρα μονιμότητας και εν δυνάμει συνεχούς ενεργοποίησης… 



Και φέτος το Εργαστήρι δίνει το παρόν συνεχίζοντας έμπρακτα να υποστηρίζει πώς η τέχνη μάς αφορά όλους , και πως το θέατρο είναι τελικά δράση, συνάντηση, αφύπνιση και άρθρωση  λόγου-  και για όλα αυτά, βαθιά  πολιτική πράξη. Μια πράξη που δεν αφορά ένα ελιτίστικο τρόπο ζωής, αλλά, ναι, αξιώνει την ποιότητα στη ζωή μας…


 
Η ερευνητική του δουλειά τον οδήγησε στη σύλληψη  της μεθοδολογίας του και φιλοδοξίας συνεχούς δράσης εντός και εκτός Ελλάδας. Το «Θέατρο της Σύνδεσης», όπως το ονομάζει, εμπνέεται από τη θεατρική ανθρωπολογία και προτείνει ..υπηρετώντας  πάντα τον άνθρωπο- πέρα από  εποχές και εθνικότητες….
Έχει ήδη οργανωθεί η πρώτη φάση της δουλειάς του, που  θα αφορά πρώτα στην εκπαίδευση ηθοποιού (φωνητική…ηχεία και άλλη σωματική εκπαίδευση) εν συνεχεία θα ακολουθήσει το εργαστήρι του πάνω στις «μάσκες», για να περάσουμε στην τρίτη φάση, συνεργασία  του με τη γράφουσα  με στόχο παραστάσιμο  υλικό πάνω σε κείμενο αρχαίας τραγωδίας.
Τον ευχαριστώ από καρδιάς, ευχόμενη κάθε επιτυχία στο ταξίδι μας αυτό.
ΣτέλλαΜαρή
 
Ηθοποιός [Μέλος του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου]
Σκηνοθέτης [Μέλος της Ένωσης Ελλήνων Σκηνοθετών]
Συνιδρυτικό Μέλος και Διαχειρίστρια της Minus [two]
(Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία)
Iδρύτρια του PocketFlatTheatreLab , όπου διδάσκει υποκριτική

...δείτε τα παρακάτω links...

Σκέψεις περί θεάτρου και διδασκαλίας του (απο τη Σ.Μαρή)
Συνεντεύξεις (της Σ.Μαρή για την επίσημη έναρξη του POCKEtFLAT -φθινόπωρο 2014)
popaganda
http://www.stella-mari.com/2014/09/pocketflat.html
athinorama
Καταχωρήσεις (για την επίσημη έναρξη του POCKEtFLAT-φθινόπωρο 2014)
lifo
http://www.stella-mari.com/2014/09/lifogr-pocketflat.html
athensvoice
http://www.stella-mari.com/2014/10/pocketflat-athensvoicegr.html
Aποσπάσματα απο την παρουσίαση του POCKEtFLAT στο ΕΧΤΡΑ3 και συνομιλία της Σ.Μαρή με τον Μ. Κοντιζά ("Greece, Crisis, Economy")
Πριν την παράσταση Post Hamlet στο vacuum centre of performing arts-Χαλάνδρι (βίντεο του Βλαντ Πολιακοφ με σπουδαστες και Σ.Μαρη)
 
 





τηλ. Επικοινωνίας: 2130324265




 

 

B)  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΘΕΑΤΡΟΥ ΤΗΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ & ΓΚΡΟΤΕΣΚΑΣ ΜΑΣΚΑΣ

Από τον Σταμάτη Ευσταθίου
atropostheatre.blogspot.com
Σε συνεργασία με το PocketFlatTheatreLab της Στέλλας Μαρή
Φθινόπωρο 2015 - Άνοιξη 2016
Σχετικά με τις μάσκες
Οι γκροτέσκες μάσκες έρχονται σε μας από ένα άλλο, παράλληλο σύμπαν. Θέτουν σε αμφισβήτηση κοινωνικά κατεστημένες ιδέες και ανακινούν μύθους της εποχής τους. Η τραγωδία, η κωμωδία και το μυστήριο είναι οι σύντροφοί τους. «Βλασφημούν» τον εαυτό τους, εξωτερικεύοντας τις απαγορεύσεις τους, τα συμπλέγματα τους, τις υπαρξιακές ερωτήσεις τους και τα φωτισμένα σκοτάδια τους. Τίποτα γι΄ αυτές δεν είναι στέρεο μιας και όλα ρέουν ελεύθερα μέσα στις συνεχείς αλλαγές της ζωής. Και παρόλα αυτά  αγωνίζονται συνεχώς για την ακεραιότητα στην ζωή μαζί με τις αντιφάσεις της.
Η δουλειά με τη γκροτέσκα μάσκα οδηγεί τον ηθοποιό απευθείας και χωρίς συμβιβασμούς σε μια βαθειά και αποκαλυπτική διαδικασία μεταμόρφωσης, η οποία μπορεί να φέρει μια φρέσκια και αναπάντεχη ανα-θεώρηση του εαυτού τόσο σε θεατρικό όσο και σε ανθρώπινο επίπεδο.
 
Το εργαστήρι
Οι συμμετέχοντες στο εργαστήρι της Γκροτέσκας μάσκας είναι η «οικογένεια» απ’ όπου γεννιέται ο χαρακτήρας. Ο χαρακτήρας έρχεται σταδιακά σε διάδραση με άλλες μάσκες οδηγούμενος συχνά σε εντελώς απροσδόκητες και αποκαλυπτικές καταστάσεις.
Στην αρχή του εργαστηρίου δουλεύονται βασικές αρχές του «Θεάτρου της Σύνδεσης» - της μεθόδου και φιλοσοφίας εργασίας του Σταμάτη Ευσταθίου – με έμφαση στην απόλυτη και συνεχή ετοιμότητα και ευαισθησία, τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο. Μετά από αυτή την απαραίτητη εισαγωγή, οι συμμετέχοντες εισάγονται στον κόσμο της μάσκας, χτίζοντας αρχικά τον δικό τους χαρακτήρα.
Σταδιακά οι μάσκες οδηγούνται σε ομαδικούς και ατομικούς αυτοσχεδιασμούς. Στο τέλος δουλεύουμε πάνω σε ένα είδος παραμυθιού ή απλής ιστορίας που ενσωματώνει όλους τους χαρακτήρες. Η κατάληξη του εργαστηρίου είναι η παρουσίαση αυτής της ιστορίας σε καλεσμένους θεατές.
 Περιεχόμενο του εργαστηρίου:
-         Ενεργειακή/ τεχνική προετοιμασία και έρευνα
-         Βασικές ασκήσεις σύνδεσης με τον χώρο, τον χρόνο και τον παρτενέρ
-         Ατομική & ομαδική έρευνα των δυνατοτήτων της φωνής μέσα από συγκεκριμένες ασκήσεις και αυτοσχεδιασμούς
-         Τραγούδια διαφορετικών εθνικών παραδόσεων
-         Επιλογή μάσκας και επεξεργασία του χαρακτήρα της
-         Οργανικοί και κατευθυνόμενοι αυτοσχεδιασμοί
-         Στήσιμο ιστορίας
-         Σύνθεση. Δημιουργία δομής και ανοιχτή παρουσίαση της σε καλεσμένους θεατές
**** Οι συμμετέχοντες δεν είναι υποχρεωμένοι να έχουν προηγούμενη εμπειρία. Θα πρέπει να ξέρουν απ’ έξω καλά ένα μικρό κείμενο της επιλογής τους (5-10 γραμμές) γύρω από το θέμα του θανάτου ή του έρωτα ή της αποτυχίας. Επίσης θα πρέπει να προτείνουν ένα τραγούδι της επιλογής τους στη μητρική τους γλώσσα (όχι σουξέ της εποχής) καθώς και ένα σκυλάδικο ή ποπ τραγούδι ( κατά προτίμηση να μην τους αρέσει αυτό το  τραγούδι!). Θα πρέπει επίσης να φέρουν κοστούμια, παπούτσια και άλλα αξεσουάρ (π.χ. καπέλα, φτερά κ.ά.), ανεξάρτητα πόσο παλιά, σκισμένα  ή εκκεντρικά είναι…
***** ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΓΚΡΟΤΕΣΚΑ ΜΑΣΚΑ ΕΧΕΙ ΗΔΗ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΑΡΑΤΟΦ (ΡΩΣΙΑ), ΣΤΟ ΒΡΟΤΣΛΑΒ (ΠΟΛΩΝΙΑ) ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ.
Σχετικά με τον Σταμάτη Ευσταθίου


 
Ο Σταμάτης Ευσταθίου - Καλλιτεχνικός υπεύθυνος της Ατρόπου -(atropostheatre.blogspot.com)- ασχολείται με το θέατρο ως σκηνοθέτης - ερευνητής, ως εμψυχωτής επαγγελματιών και ερασιτεχνών ηθοποιών και ως περφόρμερ και συγγραφέας.


Περιπλανήθηκε στην Ευρώπη αναζητώντας δασκάλους στην Πολωνία, στη Γαλλία, στη Γερμανία και στη Σερβία. Παράλληλα ίδρυσε την «Άτροπο» - Ομάδα ερευνητικού θεάτρου - το 2004 και από τότε συμμετείχε ως σκηνοθέτης, περφόρμερ και συγγραφέας σε διάφορες δουλειές στην Ελλάδα, στην Ινδία, στην Πολωνία, στη Γερμανία, στην Αρμενία, στο Ιράν, στη Βουλγαρία, στη Δανία, στη Νότιο Κορέα, στην ευρωπαϊκή και στην ασιατική Ρωσία, στο Μεξικό και στην Ισπανία. Είναι εισηγητής του «Θεάτρου της Σύνδεσης» - μεθόδου θεατρικής και ανθρωπολογικής έρευνας.

Εμπνέεται από το ανθρωπολογικό θέατρο, τον χορό μπούτο, διάφορες πνευματικές και ιερές παραδόσεις καθώς και φωνητικούς και τραγουδιστικούς πειραματισμούς, τομείς που προσπαθεί να διερευνήσει μέσα από το «Θέατρο της Σύνδεσης», τη μέθοδο και τη φιλοσοφία θεάτρου που ο ίδιος εισήγαγε και που αναπτύσσει χάρη σε διάφορες δράσεις – projects μακράς διάρκειας (ENERGIA, CARNAVANI, KOSMOS, TETRAPTYCHO, κτλ)